دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ چیست؟

آشنایی با مفهوم دراپ شیپینگ

امروزه همه درگیر این هستند که دراپ شیپینگ چیست؟ در واقع دراپ شیپینگ یک مدل کسب‌وکار است که در آن فروشنده بدون داشتن موجودی در انبار کالا می‌فروشد. برای مثال فرض کنید شما در فضای مجازی یک سایت یا یک پیج اینستاگرام ایجاد می‌کنید و می‌خواهید در آن قهوه بفروشید در صورتی که اصلا قهوه ندارید. برای اینکه محصولی که می‌خواهید بفروشید را تهیه کنید باید یک تأمین‌کننده پیدا کنید.

در دراپ شیپینگ بعد از پیدا کردن تأمین‌کننده نیاز نیست محصول خود را عمده خریداری کنید بلکه شما فقط در فضای مجازی اعلام می‌کنید که چه محصولاتی موجود دارید. البته موجودی که اعلام می‌کنید با موجودی تامین کننده تان باید هم‌خوانی داشته باشد. باید به قیمت محصولتان هم درصدی اضافه کنید تا شما از فروش آن سود ببرید. وقتی مشتری سفارشش را ثبت کرد و پول را پرداخت کرد شما درصد خود را بر می‌دارید و با بقیه پول محصولتان را از تامین کننده می‌خرید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه دراپ شیپینگ را توضیح دهیم، باید بگوییم که در این روش فروشنده محصولی در انبارش ندارد آن را از شخص دیگری می‌خرد و کمی گران‌تر به مشتری خودش می‌فروشد. طبیعتا در این روش شما هزینه و وقت زیادی صرف نمی‌کنید. در واقع می‌توان گفت دراپ شیپینگ برای کسانی است که می‌خواهند با هزینه و ریسک کم وارد بازار کار شوند.

اگر می‌خواهید کسب‌وکار دراپ شیپینگ خود را در سایت راه‌اندازی کنید مطلب بایدها و نبایدها در راه‌ اندازی سایت را مطالعه کنید.

به چه فردی دراپ شیپر می‌گویند؟

همانطور که در بالا گفتیم شما برای انجام دراپ شیپینگ به یک یا چند تأمین کننده نیاز دارید. به این تأمین کنندگان دراپ شیپر گفته می‌شود.

تامین کننده

دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم

دراپ شیپینگ را می‌توانید به عنوان شغل دوم هم در نظر بگیرید. در ادامه دلایل آن را برای شما نام خواهیم برد:

  • در هر زمانی که بخواهید می‌توانید روی دراپ شیپینگ تمرکز کنید و کارهایش را انجام دهید.
  • در این کسب‌وکار به سرمایه اولیه خیلی کمی نیاز دارید به همین دلیل ریسک خیلی کمی را تجربه می‌کنید.
  • در کنار شغل اصلیتان می‌توانید با دراپ شیپینگ درآمد دوم داشته باشید.
  • اگر دراپ شیپینگ را به عنوان شغل دوم در نظر بگیرید تجربه‌های زیادی کسب خواهید کرد.
  • در این شغل شما فرصت رشد خواهید داشت، اگر از درآمد خود راضی بودید می‌توانید آن را به شغل اصلیتان تبدیل کنید.

قبل از انتخاب دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم حتما اولویت‌ها و موقعیتتان را بررسی کنید. نیازی نیست زمان زیادی بابت دراپ شیپینگ صرف کنید ولی اگر در روز تایم خالی کم دارید و به سختی تایم آزاد گیر می‌آورید، این کار مناسب شما نیست.

مزایای دراپ شیپینگ چیست

در ادامه می‌خواهیم مزایای دراپ شیپینگ را برای شما نام ببریم و آن‌ها را برای شما توضیح دهیم:

  1. به سرمایه کمی نیاز است.

  2. در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

  3. تنوع در محصولات 

  4. وابسته نبودن به مکان

  5. شروع سریع و کم چالش

به سرمایه کمی نیاز است

شما برای تهیه محصولاتتان به سرمایه نیاز ندارید ولی برای تبلیغات، طراحی سایت، کارهای گرافیکی و.. به سرمایه نیاز دارید. این سرمایه نسبت به هزینه‌ای که باید برای ایجاد یک کسب‌وکار انجام داد خیلی کمتر است.

در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود

در کسب‌وکار دراپ شیپینگ شما در زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید. شما زمانی برای بسته‌بندی و ارسال صرف نمی‌کنید. فقط کافیست برای آن محصول مشتری پیدا کنید از آن پولتان را بگیرید و پول تأمین کننده را بدهید. بقیه کارها به عهده تأمین کننده است.

تنوع در محصولات 

چون شما با چند تأمین کننده کار می‌کنید می‌توانید هر چیزی که بخواهید را با تنوع بالا بفروشید. با این کار مشتریان زیادی را به خود جذب خواهید کرد چون در فروشگاه خود محصولات متنوع دارید.

محصولات

وابسته نبودن به مکان

شما کالا و محصولات خود را در فضای مجازی می‌فروشید پس نیازی به مکان خاص ندارید. شما می‌توانید در خانه و یا در مسافرت و.. دراپ شیپینگ کنید و محصولاتتان را بفروشید.تنها چیزی که مهم است این است که در مکانی قراربگیرید که بتوانید به اینترنت متصل شوید.

شروع سریع و کم چالش

شما خیلی راحت می‌توانید بعد از پیدا کردن تأمین کننده خود آنلاین‌شاپ خود را راه‌اندازی کنید. شما خیلی راحت موجودی و عکس محصولات را از تامین کننده می‌گیرید و داخل فروشگاه خود قرارمی‌دهید.

معایب دراپ شیپینگ چیست

هر کسب‌وکاری مزایا و معایبی دارد در بالا مزایای دراپ شیپینگ را به شما گفتیم در ادامه می‎‌خواهیم معایب آن را به شما بگوییم:

  1. سود کم

  2. موجودی انبار و اتکا به دیگران

  3. پیچیدگی در حمل و نقل

سود کم

شما در کار دراپ شیپینگ چون یک واسطه هستید نمی‌توانید درصد زیادی روی آن بکشید. به همین دلیل سود کمی خواهید داشت. اگر محصولات خود را خیلی گران بفروشید کسی از شما خرید نخواهد کرد.

اگر نمی‌دانید چه قیمتی روی محصول خود بگذارید که اصولی باشد مطلب ۵ اصل قیمت‌‌گذاری برای فروش آنلاین بیشتر را بخوانید.

موجودی انبار و اتکا به دیگران

شما محصولات را از قبل خریداری نمی‌کنید به همین دلیل وابسته به موجودی انبار تامین‌کننده هستید. این موضوع شاید کمی شما را اذیت کند. خب این منطقی است که فردی دوست نداشته باشد به فردی دیگر متکی باشد.

پیچیدگی در حمل و نقل

همانطور که در بالا گفتیم فرآیند ارسال به تامین کننده مربوط می‌شود و شما دخالتی در آن ندارید به همین دلیل پیگیری آن برای شما کمی دشوار می‌شود. فرض کنید می‌خواهید سفارش پنج مشتری را از یک تأمین‌کننده بگیرید و به دست مشتری برسانید، شاید اول کار فکر کنید این کار پیچیدگی دارد ولی این طور نیست. شما با مدیریت درست خیلی راحت از پس این کار برمیاید.

حمل و نقل

اگر می‌خواهید بدانید چگونه درست و اصولی برنامه‌ریزی کنید مطلب تقویم محتوا را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

به طور خلاصه می‌توان گفت باید قبل از شروع دراپ شیپینگ کاری که می‌خواهید انجام دهید را برنامه‌ریزی کنید. این کسب‌وکار راحت است ولی کمی پیچیدگی دارد. شما باید مهارت بالایی در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشید. اگر در این زمینه ضعف دارید قبل از شروع حتما آن را قوی کنید تا بتوانید سریع به درآمد دلخواه خود برسید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *