معرفی و آموزش اصطلاحات رایج سئو به زبان ساده+توضیح

اصطلاحات رایج سئو

آشنایی با اصطلاحات رایج سئو

اصطلاحات رایج سئو را می‌شناسید؟ فکر می‌کنید دانستن این اصطلاحات چه کمکی به رشد شما می‌کند؟ اگر به عنوان یک سئو کار می‌خواهید شروع به فعالیت کنید، یا کسب‌وکاری دارید که صاحب یک وبسایت است و می‌خواهید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید،‌ لازم است که با اصطلاحات رایج سئو آشنا باشید. ما در اینجا سعی کرده‌ایم تعدادی از مهم‌ترین , رایج‌ترین اصطلاحات‌ سئو را به شما معرفی کنیم تا با آشنایی با آن‌ها بتوانید با دید بازتری به دنیای سئو قدم بگذارید. 

سئو چیست؟ 

قبل از اینکه با اصطلاحات رایج سئو آشنا شویم، بهتر است که مفهوم و معنی کلی سئو را بفهمیم. کلمۀ SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است. درواقع به فرآیند بهینه‌سازی محتوا که مورد تایید موتورهای جستجو باشد، سئو یا بهینه‌سازی وبسایت گفته می‌شود. سئو با هدف بهبود رتبه وبسایت و قرارگرفتن آن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج طبیعی موتور جستجو (SERP) انجام می‌شود.

مواردی از اصطلاحات رایج در سئو

در این مقاله تعدادی از اصطلاحات رایج و عمومی سئو که نیاز است حداقل آشنایی را با آن‌ها داشته‌باشید را آماده کرده‌ایم. در ادامه با پارسینه وب همراه باشید تا به معرفی این اصطلاحات بپردازیم.

  • SERP

SERP که مخفف عبارت Search Engine Result Page است به معنای صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود. یعنی دقیقاً همان صفحه‌ای که پس از جستجو کردن یک عبارت در گوگل به شما نمایش داده می‌شود. تمام صفحات جستجو منحصربه فرد هستند. یعنی گوگل با توجه به عبارتی که جستجو کرده‌اید و شناختی که از شما دارد، نتایج متفاوتی را نشان خواهد داد.

  • سئو کلاه سفید(White Hat SEO)

یکی از اصطلاحات رایج در سئو که با آن سر و کار داریم، سئو کلاه سفید است. منظور از سئو کلاه سفید اقدامات و تکنیک‌هایی است که با توجه به قوانین و ضوابط موتور‌های جستجو به خصوص گوگل انجام می‌دهیم. 

  •  کلاه سیاه (Black Hat SEO)

به بهینه‌سازی وبسایت با استفاده از دستورالعمل‌هایی که برخلاف قوانین و موتورهای جستجو هستند، سئو کلاه سیاه می‌گویند. این روش‌ها با پیدا کردن راه فرار از ارزیابی الگوریتم‌ها تلاش می‌کنند رتبه وبسایت را در صفحه نتایج بهبود دهند. به‌کارگیری روش‌های سئو کلاه سیاه خطرناک است و موجب جریمه وبسایت توسط موتورهای جستجو، قرارگیری در فهرست سیاه آن‌ها و درنهایت حذف وبسایت از صفحه نتایج می‌شود.

  •  کلاه خاکستری(Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری در میان دو طیف کلاه سفید و کلاه‌ سیاه قرار می‌گیرد؛ بسیاری از سئوکاران برای بهینه‌سازی وبسایت خود در کنار فعالیت‌های قانونی، تعدادی تکنیک غیرقانونی را نیز به‌صورت ملایم و امن اجرا می‌کنند تا بتوانند صفحه موردنظر را با سرعت بیشتری به نتایج اولیه موتورهای جستجو بیاورند.

سئو کلاه سفید

  • سئو خارجی (Off-Page SEO) 

سئو خارجی، یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو است که مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هستند که در خارج از وبسایت و با اهدافی مانند تبلیغ، افزایش آگاهی از برند و درنهایت افزایش ترافیک ورودی به وبسایت انجام می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های سئو خارجی می‌توان به مواردی همچون لینک‌سازی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و پیگیری ذکر نام برند در سراسر وب را شامل می‌شوند.

  • داخلی (On-Page SEO) یکی از اصطلاحات رایج سئو

به تمامی فعالیت‌ها و اعمالی که در داخل صفحه ( صفحات وب سایت خود) ، برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو انجام می‌شود، سئو داخلی گفته می‌شود. به‌طورکلی باید گفت که بیشتر از 70 درصد از فعالیت‌های سئو به سئو داخلی مربوط می‌باشد؛ یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو داخلی، تولید محتوای سئو شده است. اگر می‌خواهید بدانید تولید محتوا به چه چیزی گفته می‌شود و چه تاثیری در سئو دارد، میتوانید مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه کنید.

  • سئو تکنیکال(فنی)

بهینه سازی تکنیکال اشاره به تمامی عملیاتی در سمت وبسایت و سرور دارد که به خزنده موتور جستجو برای پیدا کردن لینک سایت و ایندکس آن کمک زیادی می‌کند. به عبارتی دیگر هدف بهینه‌تر کردن رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات فنی و خاص است.

  • سئو محلی

سئو محلی یا Local SEO به فرایند بهینه‌سازی وبسایت و حضور آنلاین کسب و کار برای ظاهر شدن و کسب رتبه بالا در جستجوهای محلی مرتبط گفته می‌شود. در واقع با انجام سئو لوکال (سئو محلی) در نتایج جستجوی کاربرانی ظاهر می‌شوید که به‌دنبال ارائه خدمات و محصولات در نزدیکی خود هستند.

  • impression(تعداد نمایش)

هنگامی که کاربر چیزی را سرچ بار خود می‌نویسد دکمه جستجو را می‌زند، یک سری نتایج برای او به نمایش در می‌آید که ممکن است وبسایت شما هم شامل این نتایج باشد. به تعداد دفعاتی که URL شما توسط کاربر دیده شود، impression می‌گویند.

  • نرخ کلیک(CTR)

نرخ کلیک یا همان CTR یک دیگر از رایج ترین اصطلاحات سئو است. نسبت کلیک بر روی لینک شما بعد از دیده شدن سایت در نتیجه جستجو، CTR نام دارد. برای محسابه نرخ کلیک از یک فرمول ساده استنفاده می‌شود. تعداد کاربرانی که روی لینک شما کلیک کرده‌اند تقسیم بر تعداد دفعاتی که لینک شما به نمایش درآمده است.

نرخ کلیک از اصطلاحات رایج سئو

 

  • نرخ پرش(Bounce Rate) یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو

نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت می‌باشد. نرخ پرش به تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند، آن را ترک می‌کنند، گفته می‌شود. این یعنی سایت شما به اندازه کافی برای کاربر جذاب نبوده تا در سایت شما بماند. هر چقدر نرخ پرش یا Bounce Rate بالاتر رود، تاثیر منفی آن در رتبه سایت بیشتر است. برای محاسبه نرخ پرش وبسایت خود می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

  • پنالتی

پنالتی گوگل، مجازاتی است که این موتور جستجو برای وبسایت‌های خطاکار در نظر می‌گیرد. بعد از اینکه ربات‌ها و هوش مصنوعی گوگل متوجه شدند یک سایت در حال استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه است، آن را دچار پنالتی می‌کنند. در این حالت همه سایت، یک کلمه کلیدی یا یک صفحه از آن به طور کلی از نتایج جستجو حذف شده یا با کاهش رتبه شدید همراه می‌شود.

  • responsive(واکنش‌گرا)

از دیگر اصطلاحات رایج در سئو ریسپانسیو بودن یک وبسایت است. ریسپانسیو بودن به این معناست که کاربر با هر دستگاهی وارد وبسایت شما شد، محتوا و مطالب شما به صورت مرتب نمایش داده شود. این موضوع اهمیت مهمی در سئو سایت شما خواهد داشت. 

  • کراولر (crawler)

کراولرها مثل خزنده‌هایی هستند که توی شبکه اینترنت می‌چرخند و سایت‌های مختلف رو بررسی می‌کنند.کراولر‌ها از لینک‌هایی که توی هر صفحه قرار دارد، به سایت‌ها یا صفحه‌های دیگر راه پیدا می‌کنند و به سراسر وب دسترسی دارند و اطلاعاتی که به دست می‌آورند را آرشیو می‌کنند. نتیجه خزش یا کراول کردن این است که موتورهای جستجو اطلاعات سایت‌های مختلف رو در اختیار دارند و می‌توانند بر اساس الگوریتم‌ها، آن‌ها را دسته بندی کنند.

  • ایندکس شدن(index)

احتمالا واژه ایندکس در سئو را شنیده باشید. ایندکس شدن در سئو سایت به معنای اضافه شدن سایت برگه و یا صفحات سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل می‌باشد. در کل این فرآیند از مرحله ی crawl شدن صفحه‌ی ما توسط crawler ها شروع می‌شود.

  • قدرت دامنه(Domain Authority) جزء اصطلاحات رایج سئو

اعتبار دامنه یا (Domain Authority) یک معیار در سئو است که تحت عنوان DA نیز شناخته می‌شود. اعتبار دامنه سایت یکی از فاکتورهایی است که جهت بررسی قدرت دامنه وبسایت درنظر گرفته می‌شود. این معیار توسط یکی از معتبر ترین وبسایت های فعال در حوزه سئو با نام MOZ ارائه شده است و در سرعت ایندکس شدن سایت نیز تاثیر زیادی دارد. این موضوع به عوامل مختلفی مانند سن وبسایت، تعداد و کیفیت لینک های ورودی و خروجی سایت و عوامل دیگری مثل CTR وبسایت بستگی دارد.

تاثیر قدرت دامنه در اصطلاحات رایج سئو

  • ریپورتاژ

یکی از بهترین روش‌ها برای رشد و دیده شدن وبسایت‌های نو‌ پا، انجام روش ریپورتاژ برای وبسایت است. ریپورتاژ ترکیبی از تبلیغات و مقاله است که امروزه به یکی از بهترین و موثرترین روش­‌ها برای تقویت کسب و کار‌های اینترنتی تبدیل شده است. ریپورتاژ یاگزارش آگهی در واقع اخبار تبلیغاتی است که در سایت‌­های مختلف منتشر می‌شود و دارای پیوندهای مرتبط و تصاویر جذاب است تا کاربر را به سرعت به صفحه هدایت کند.

  • کلمات کلیدی(Key Words)

کلمه کلیدی اصطلاحی رایج در سئو است. کاری که یک سئوکار انجام می‌دهد این است که عبارت کلیدی را با توجه به موضوع و محتوای وبسایت، مشخص کند و وبسایت شما را با استفاده از این عبارت به‌نوعی رشد دهد که با جستجو کردن آن، سایت شما نمایش داده شود. 

  • کلمات کلیدی دم دراز(Long Tail Keywords)

    کلمات کلیدی دم بلند (Long Tail Keywords)، عبارت‌های نسبتاً بلندی هستند که به علت استفاده از لغت‌های متعدد، متفاوت شده‌اند. در این عبارت‌های کلمه کلیدی ما به عنوان اسم خاص در بین یک سری کلمات عمومی دیگر قرارگرفته تا شانس بازدید از وبسایت ما را افزایش دهد.

کلمات کلیدی دم دراز

 

  • توضیحات متا(meta description)

در میان تگ‌ها، توضیحات متا از اهمیت بالایی برخوردار است و در میان اصطلاحات سئو، کاربرد زیادی دارد. تگ توضیحات متا باید توصیفی از محتوای صفحه بوده و برای هر صفحه از سایت به‌صورت کاملا اختصاصی نوشته شود. اگر توضیحات درج شده برای یک صفحه از نظر موتور جست‌وجوی گوگل مناسب نباشد، در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود و ربات گوگل بخشی از محتوای صفحه را جایگزین آن خواهدکرد. البته در متا نویسی نیاز است از یک‌سری اصول استفاده کنیم که می‌توانید در مقاله آموزش اصول متا نویسی آن‌ها را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی 

همانطور که اطلاع دارید سئو در طراحی سایت اهمیت بسیار بالایی دارد. یک سئو کار ماهر می‌تواند با توجه به هدفی که شما در وبسایت خود دنبال می‌کنید، لینک صفحه شما را در نتایج اولیه گوگل قرار بدهد. سئو دنیای پیچیده‌ای دارد اما در این مقاله سعی کردیم که رایج‌ترین اصطلاحاتی که نیاز است قبل از  همکاری با سئو کار خود بدانید، جمع آوری کنیم. امیدواریم نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید.

در ضمن اگر قصد دارید برای وبسایت خود یک سئو مطمئن و اصولی داشته باشید، می‌توانید از پلن های سئو شرکت پارسینه وب دیدن کنید، و سئو سایت خود را به ما بسپارید.

1 دیدگاه برای “معرفی و آموزش اصطلاحات رایج سئو به زبان ساده+توضیح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *