آموزش اصول متا نویسی

اصول متا نویسی

متا نویسی یکی از اصول مهم تولید محتوا است که اهمیت ویژه ای در سئو سایت دارد. اما متأسفانه بسیاری از افراد این اصل مهم را در حین تولید محتوا جدی نمی‌گیرند و یا حتی به درستی از آن استفاده نمی کنند. تمامی کارشناسان فنی و با تجربه پی به اهمیت این موضوع مهم در افزایش ترافیک سایت برده و همواره در تولید محتوای متنی، به این بخش نیز توجه دارند. اصول متا نویسی شامل مجموعه قوانینی می باشد که به شما کمک می‌کند بتوانید اطلاعات مهم محتوا را در بخش اولیه آن جای دهید.حا در این مقاله قصد داریم در مورد متا نویسی اصولی صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

توضیحات متا چیست

متا در لغت به معنای موثرترین تاکتیک و روش در رسیدن به هدف می باشد و وقتی ما متا را در کنار لغت دیسکریپشن یا همان توضیحات می‌آوریم، می­‌توان از آن اینگونه نتیجه گرفت که این توضیحات یکی از موثرترین روش‌ ها برای خوانده شدن مقاله شما می باشد.

توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن توضیحی مختصر درمورد مقاله است که افراد در صفحات نتایج گوگل در زیر عنوان می‌بینند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که روی آن کلیک کنند یا خیر. در واقع هرچه توضیحات متا جذاب تر باشند بازدید از سایت افزایش پیدا می‌کند و یا به معنای دیگر افراد بیشتری به سوی سایت شما می‌آیند و وارد قیف بازاریابی شما می‌شوند.

 

مهمترین نکات اصول متا نویسی

جدید ترین عوامل موثر در اصول متا نویسی 

نگارش یک متا دیسکریپشن مناسب و مرتبط با محتوای سایت، باعث ورودی بیشتری می شود پس لازم است تا برخی از این اصول متا نویسی را بشناسیم و با رعایت آن ها بازدید سایت خود را افزایش دهیم. در ادامه چند نمونه از مهم ترین عوامل موثر بر متا نویسی را ذکر خواهیم کرد:

طول متا دیسکریپشن

توضیحات متا هر گونه طولی می توانند داشته باشند اما اگر می خواهید توضیحات متای شما به طور کامل به بینندگان نمایش داده شود، باید محدویت های آن را بشناسید.حد مطلوب کارکتر های بخش متا حدودا کمتر از 160_150 کلمه است. در واقع حالت بهینه 150 کلمه محسوب می شود و اگر طول متا بیشتر از این محدوده باشد، موتورهای جستجو طول آن را کوتاه می کنند که این خود به نوعی جریمه گوگل محسوب می شود و همچنین توضیحات کوتاه نیز باعث آسیب به صفحه مورد نظر می شود. مثلا اگر سایت فروشگاهی اسباب بازی دارید نباید از توضیح کوتاه مانند «عروسک» استفاده کنید.

اصول متا نویسی چیست

استفاده از جملات خاص و خلاصه

از آنجایی که بخش متا فضای کم و تعداد کارکتر های محدودی برای نمایش دارد؛ باید توجه داشته باشید که برای نگارش از کلمات واضح و قابل فهم استفاده کرده تا مخاطب را در راه رساندن به مطلب مورد نظرش کمک کنید. 

به عنوان مثال می توانید کل مطلب را در جملاتی قابل فهم مانند: «از پالت های پلاستیکی سبک می توانید برای جا به جایی انواع وسیله ها حتی در اسباب کشی ها بدون هیچ آسیبی به وسایل خود در حمل، استفاده کنید.» خلاصه کنید.

و همانطور که سعی می کنید توضیحات متا را به شکل خلاصه بنویسید، باید در نظر بگیرید که توضیحات خلاصه حتما از کل محتوا صحبت می کند. به عنوان مثال توضیحات متا به این صورت : «پالت های پلاستیکی طرفدار زیادی دارد و در همه خانه ها موجود است، من هم حتی از این پالت ها استفاده می کنم» درست نمی باشد و به صورت کلی و خلاصه مقاله را به خواننده معرفی نمی کند.

علاوه بر این که باید متن را بطور خلاصه جوری که تمامی سر فصل موضوعات اساسی محتوا را بیان می کند بنویسیم، باید به متفاوت و خاص بودن آن نیز توجه کنیم.برای خاص تر و جذاب تر بودن توضیحات متا می توانید به مقالات رقبا با توجه به کلمه کلیدی مورد نظرتان مراجعه کنید و بسنجید که با چه تغییراتی مانند استفاده از عدد، اموجی، کلمات خاص و… می توانید متن خود را متفاوت بسازید تا رتبه بالاتری برای سئو سایت خود بدست بیاورید.

شاید مطالعه مقاله “تاثیر محتوا کپی در رتبه سایت” برایتان جالب باشد.

کلمه کلیدی از اصول متا نویسی

یکی از مهمترین اصول متا نویسی که به شما برای سئو محتوا کمک می کند، استفاده کلمه کلیدی مقاله در توضیحات متا است. بکار بردن کلمه کلیدی در این بخش باعث پررنگ و پر اهمیت تر شدن محتوا می شود؛ و همچنین محتوای شما را بصورت بهینه در اختیار جستجو گران قرار می دهد. همانطور که می دانید در قسمت نمایش نتایج موتور جستجو برخی کلمات بخش متا به صورت بولد نمایش داده می شود و این کلمات بولد در اصل همان کلمات کلیدی هستند. به عنوان مثال در تصویر زیر کلمه کلیدی سرچ شده “سبد میوه پلاستیکی ” می باشد که بصورت بولد شده به نمایش در آمده است.

 

کلمه کلیدی در اصول متا نویسی

البته باید به این نکته توجه کرد که استفاده بیش از حد و اغراق آمیز از کلمات کلیدی در توضیحات متا توصیه نمی شود. و بهتر است برای رساندن منظور خود به مخاطبان به جای تکرار چند باره عینی همان کلمات از مترادف های آن ها استفاده کنید.

و همچنین باید به این نکته توجه کنید که کلمات کلیدی را بصورت تک کلمه ای در توضیحات متا استفاده نکنید. به عنوان مثال آوردن فهرست کلمات کلیدی برای یک سایت لوازم خانگی بصورت «ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، یخچال، ماکروویو» صحیح نمی باشد.

ارتباط گیری صحیح

نوشتن توضیحات متا اولین و بهترین فرصت شما برای جذب جستجو کنندگان به سایت شماست. سعی کنید از این فرصت با لحنی دوستانه و خوشایند استفاده کنید؛ طوری که هر مخاطب مشتاق به بررسی محتوای شما شود. از طرفی با تحقیقات درمورد مشتریان­تان می ­توانید بفهمید بیشتر زنان مخاطب شما هستند، یا مردان، قالب آن­ها چه بازه سنی­ دارند و… وقتی بدانید قرار است با چه کسی حرف بزنید، بهتر می­دانید که با چه کلماتی باید آن­ها را خطاب قرار دهید.

خودداری از فریبکاری 

از پر اهمیت ترین مواردی که می توان در اصول متا نویسی به آن اشاره کرد، خودداری از فریبکاری است.بسیاری از سایت ها برای جذب مخاطب بیشتر دست به اغراق و مبالغه می زنند. گول زدن افراد به واسطه نوشتن اطلاعات دروغین در بخش توضیح متا علاوه بر بجای گذاشتن احساس و تجربه مخرب در ذهن کاربران، باعث افت ارزش محتوا و وبسایت شما خواهد شد. استفاده از لحن تشویق کننده برای جذب خاطب راه درستی است. اما در مقابل درج اطلاعات و یا کلمات فریبنده و دروغین کار بسیار اشتباهی می باشد. به عبارتی دیگر همان اندازه ادعا کنید که از پس آن بر می آیید.

می توانید با استفاده از توضیحات یونیک و با جزئیات دقیق اطلاعات خوبی را به خواننده بدهید و باعث ایجاد حس اطمینان در آنها شوید. مثلا در یک سایت فروشگاه لباس فروشی می توانید از توضیحات متا مانند «لباس های موجود از پارچه های نخی و خنک تولید شده است و قابل استفاده در هوای گرم تابستانی می باشد.همچنین این لباس ها به دلیل داشتن جنس مرغوب چروک نمی شوند و هنگام شست و شو رنگ پس نمی دهند.» استفاده کنید.

آموزش اصول متا نویسی

 

علاقمند کردن مخاطب

یکی از راهکار های موجود برای علاقمند کردن مخاطبان به محتوای شما این است که با اتمام متن متادیسکریپشن در نقطه‌ای حساس و قرار دادن “…” کاربر مجبور به باز کردن محتوای شما می‌ شود؛ و یا می توانید با ذکر نکته‌‌ی ویژه مقاله، مانند مصاحبه با فردی مشهور، قسمتی از پاسخ یک مسئله و… مخاطب را کنجکاو کنید تا مقاله شما را باز کند.

مثلا آوردن قسمتی از مقاله خبری بدین شکل: «سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از آتش‌سوزی در یک ساختمان متروکه در پارک ارم خبر داد. منتظر به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای در این مورد باشید.» می تواند موثر شود.

البته باید توجه داشته باشید که محتوای خوبی برای مخاطبان خود آماده کرده باشید تا باعث افت رتبه سایتتان نشود.

خودداری از استفاده کارکتر های منفی

هر زمان که از کاراکتر های نقل قول یا دابل کوتیشن در توضیحات متا استفاده شود، گوگل آنها را کد خوانده و بصورت خودکار حذف می نماید. برای جلوگیری از حذف توضیحات متا پیشنهاد می شود همه کاراکترهای محاسباتی مثل جمع، تفریق و … را از توضیحات متا خارج کنید. همچنین اگر زمانی نیاز بود نقل قولی در توضیحات متا آورده شود از کاراکتر تکی نقل قول (single quotes ) استفاده شود.بطور خلاصه توصیه می شود که در متا تگ ها از متون ساده و روان استفاده کنید.

اگر می خواهید به درستی سایت خود را سئو کنید مطالعه مقاله “باور های اشتباه در سئو” را به شما پیشنهاد می کنیم.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم از بروز ترین نکات مهم در اصول متا نویسی صحبت کنیم.حال اگر شما از پلاگین Yoast استفاده کنید، این افزونه به شما در نوشتن متا دیسکریپشن بهتر کمک خواهد کرد و به قولی کار را برای شما آسان می کند. اما در غیر این صورت حتما خودتان تمامی این موارد را قبل از انتشار هر محتوا چک کنید. شما باید محتوایی جذاب و پر مفهوم را در یک بستر فنی بهینه سازی شده بنویسید و پیوندها و تعامل اجتماعی خوبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *