تقویم محتوا چیست؟نحوه نوشتن+کابردها+ابزارها

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، تقویم محتوا یک برنامه‌ریزی منظم است که وظایف اعضای تیم و تاریخ انتشار محتوا در آن نوشته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است. با نام‌های دیگری مثل تقویم محتوایی، برنامه‌ریزی محتوایی و.. هم شناخته می‌شود. اصولا دوره‌زمانی این برنامه‌ریزی یکساله است. برای نوشتن این تقویم باید به مخاطبان‌تان توجه بکنید و با توجه به آن‌ها تقویم محتوایی خود را تنظیم کنید.

در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه از تقویم محتوایی استفاده کنید پس با پارسینه وب همراه باشید. 

 

مطالبی که قرار است بخوانید:

 

استفاده از تقویم محتوایی چه مزایایی دارد؟

افرادی که در صنعت نشر هستند راحت متوجه می‌شوند که برنامه‌ریزی محتوا چقدر در رشد کسب‌وکار تاثیر می‌گذارد.

برای مثال مجلاتی که سالیان سال است در زمان معین مجله خود را منتشر می کنند. اگر کارتان مرتبط باشد حتماً درک می‌کنید که این کار، کار ساده‌ای نیست. اگر از برنامه‌ریزی محتوایی استفاده نکنید این نظم اجرایی نمی‌شود.

ولی با این حال افراد بسیاری که محتوا تولید می‌کنند. ولی اگر تولید محتوای شما برای رشد کسب‌وکار است، حتما به برنامه‌ریزی محتوایی نیاز دارید. در ادامه چرای این کار را توضیح دادیم:

با تقویم محتوا هرگز چیزی را فراموش نمی‌کنید.

چگونه می‌توانید بخاطر بسپرید که دو هفته دیگر زمان معرفی محصول جدید شماست؟ و یا هر هفته باید یک محتوا آموزشی در اینترنت قراردهید و.. ؟به حافظه‌ی شما هیچ شکی نیست ولی معمولا با حجم‌کاری که یک کسب‌وکار می‌تواند داشته باشد بعد از یک مدتی به یاد داشتن همه این کارها غیرممکن است.

سرعت و افزایش در بهره‌وری

امتحانات خود در مدرسه و دانشگاه را به یاد بیاورید. یادتان است شب قبل امتحان تازه شروع به خواندن می‌کردید و با یک نمره قابل قبولی پاس می‌شدید؟ حالا فرض کنید برای امتحانتان برنامه ریزی می‌کردید. مطمئنا پیش خودتان می‌گویید آره اگه برنامه ریزی می‌کردم هم نمره‌ی خوبی می‌گرفتم و هم فشار زیادی رو تحمل نمی‌کردم. تقویم محتوایی هم باعث می‌شود شما یک کار با کیفیت تولید کنید.

برنامه‌ریزی محتوا یک تصویر کلی از حال و آینده به شما می‌دهد.

تقویم محتوا باعث می‌شود که بتوانید از بالا به کارهایتان نگاه کنید. این دید از بالا باعث می‌شود شما تسلط کافی روی کار خود داشته باشید و بهتر آن‌ها را مدیریت کنید.

تقویم محتوا همکاری تیمی را بهتر می‌کند.

برای هر فردی که در تیم شما حضور دارد باید مشخص کنید که وظایفش چیست و در چه بازه‌زمانی باید کار مورد نظر را تحویل بدهد. در غیر این‌صورت شما یک تیم نامنظم دارید که هرکس حرف خودش را می‌زند. با این بی‌نظمی قطعا در کارهایتان شکست می‌خورید.

جدول زمان‌بندی برای تقویم محتوا

موضوعات مهم را فراموش نمی‌کنید.

قبل از شروع کار ذهن شما پر از ایده است، یا نکات مهمی است که باید در کارتان حتما رعایت شود اگر آن ها را یادداشت نکنید قطعا در حین کار بعضی از آن ایده‌ها و نکات را فراموش می‌کنید. در اینجا تقویم محتوایی است که به کمک شما می‌آید و اجازه نمی‌دهد نکات و ایده‌های مهم کارتان را فراموش کنید.

از انتشار محتوای تکراری جلوگیری می‌کنید.

فرض کنید شما هر سه روز یک محتوا تولید می‌کنید. بعد از گذشت چند ماه این احتمال وجود دارد که شما یک محتوا تکراری تولید کنید و آن را منتشر کنید. ولی اگر شما برنامه یک ساله خودتان را بنویسید این امکان وجود ندارد که یک محتوای تکراری منتشر کنید. حتی برای نوشتن تقویم محتوای سال بعدتان شما برنامه سال‌های قبل را چک می‌کنید. پس با تقویم محتوا این احتمال غیرممکن می‌شود.

چگونه یک برنامه‌ریزی محتوایی را بنویسیم؟

برای نوشتن یک برنامه ریزی محتوایی لازم است سه نکته‌ای که در زیر آمده است را در برنامه خود به کار ببرید:

۱- تعیین مخاطب

برای تولید محتوا شما باید مخاطبان خود را بشناسید. شناختن مخاطبان‌تان یک امر مهم در تولید محتوا است. مثلا باید بدانید مخاطبانتان در چه ساعاتی آنلاین هستند؟ و چه روزهایی از هفته بیشتر در اینترنت هستند؟

به صورت خلاصه یعنی پرسونای مخاطب‌تان را تعیین کنید.

۲- تعیین بسترهای انتشار و اولویت آن‌ها

باید تعیین کنید در چه بستری می‌خواهید محتوا منتشر کنید. در نظر بگیرید همه مشتریان شما از یک بستر استفاده نمی‌کنند مثلا شاید همه اینستاگرام نداشته باشند. پس بهتر است شما چند بستر را در نظر بگیرید. هر کدام از بسترهایی که انتخاب می‌کنید را اولویت بندی کنید. یعنی چک کنید محتوای شما در کدام بستر بیشتر بازدید می‌خورد.

۳- تعیین هدف

هر کاری اگر بدون هدف انجام شود هیچ تاثیر و سودی نخواهد داشت. وقتی که دارید برنامه‌ریزی محتوایی را می‌نویسد باید بدانید در آخر به چه اهدافی می‌خواهید برسید.

یک تقویم محتوایی چه بخش‌هایی دارد؟

یک برنامه تشکیل شده از چند بخش که در ادامه می‌خواهیم هر کدام از آن ها را توضیح دهیم:

۱-تاریخ‌ و زمان

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها همین تاریخ است. شما برای ایجاد یک محتوا باید چند تاریخ مشخص کنید. مثلا یک تاریخ برای جمع‌آوری‌اطلاعات و یک تاریخ برای تیتربندی و نوشتن محتوا و تاریخ بعدی را برای ویراستاری در نظر می‌گیرید و.. . همه این اتفاقات نباید در روز قبل از انتشار رخ‌بدهد. اصول کار این است که هر محتوا از چند روز قبل ایجاد شود و روز قبل از انتشار فقط کارهای آخرش انجام شود.

۲-وظیفه اعضای تیم

بهتر است وظیفه هر یک از اعضای تیم را در برنامه ریزی محتوایی بیاوریم تا همه با وظایف خود آشنا باشند و وظایفشان برایشان جا افتاده باشد.

۳-موضوع و عنوان

در برنامه خود باید یک بخش را به عنوان ها اختصاص بدهید. چون باید بدانید چه محتواهایی می‌خواهید تولید کنید و یا تا الان چه محتواهایی منتشر کرده‌اید. این نظم و ترتیب سرعت شما را افزایش می‌دهد.

۴-اولویت‌بندی

قطعا بعضی از محتواها برای شما خیلی با اهمیت هستند پس باید به محتواهای خود اولویت بدهید. یکی از بهترین روش ها برای اولویت‌بندی این است که برای نوشتن عناوین از سه رنگ استفاده کنید. آنهایی که اهمیت زیادی دارند را با رنگ قرمز بنویسید، متوسط‌ها با زرد وسبز برای اولویت های پایین است.

۵-کلمات کلیدی و هشتگ‌ها

هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی و کلمات کلیدی در پست‌های وبلاگ از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند موتورهای جستجو کاربران را به سمت شما بیاورند. پس در انتخاب آن‌ها دقت کنید و آن‌ها را به درستی انتخاب کنید.

برنامه ریزی محتوایی

۶-بسترهای انتشار

باید مشخص کنید که هر کدام از محتواها قرار است در کجا منتشر شوند. مثلا اگر بخواهید در اینستاگرام منتشر کنید باید جلوی موضوع محتوا بنویسید اینستاگرام.

کاربردهای تقویم محتوایی

در ادامه قرار است دو مورد از کاربردهای مهم برنامه‌ریزی محتوایی را به شما بگوییم:

فراموشی نکات مهم

شاید شما در بعضی مواقع یادتان برود به نکته‌های مهم کارتان توجه کنید و این به دلیل حجم‌کاری بالایی که هر کسب‌وکاری ممکن است داشته باشد. اگر در چنین مواقعی به تقویم محتوایی نگاه کنید خیلی سریع همه چیز یادتان می‌آید و می توانید راحت مشکل را حل بکنید.

با یک نگاه در تقویم برنامه‌تان متوجه می‌شوید که بیشترین تمرکز محتوایی کسب‌وکارتان در چه بخش‌هایی است. ممکن است یک موضوع یا زمینه خاص محتوایی را نادیده گرفته باشید. با بررسی تقویم محتوایی می‌توانید شکاف‌های بازاریابی محتوایی خود را پیدا کرده و از فرصت‌های محتوایی جدید برای رقابت بهره‌مند شوید.

در ارتباط نگه‌داشتن مخاطبین

زمانی که با ایده‌های جدید روبرو می‌شوید ممکن است برای انتشار آن عجله کنید. شاید این شیوه در کوتاه مدت جواب بدهد. ولی در طولانی مدت باید محتواهای برنامه‌ریزی شده را منتشر کنید. چون ممکن است قبلا درباره‌ی این ایده در رسانه‌هایتان صحبت کرده باشید، بدون اینکه خودتان به خاطر بیاورید. تقویم محتوایی از بروز چنین تکرارها و اشتباهاتی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا مخاطب همیشه محتوایی بکر و تازه از شما مشاهده کند که در افزایش ارتباط و تعاملش اثرگذار است. همینطور راحت‌تر می‌توانید عملکرد خودتان را در رسانه‌های مختلف بررسی و بازبینی کنید.

معرفی چند قالب برای برنامه‌ریزی محتوایی

طراحی یک برنامه در درجه اول به خلاقیت شما و رعایت المان‌های آن برمی‌گردد. با این حال دو روش پرطرفدار برای قالب‌بندی آن وجود دارد که هری ک را به طور مختصر معرفی خواهیم کرد.

۱- Kanban

کان‌بان یک سیستم دیداری برای مدیریت کردن کارها طی یک فرایند است. و فرایند انجام کار را همزمان به اعضای تیم نمایش می‌دهد. هدف این سیستم، شناسایی مشکلات و نیازها حین انجام کار و پاسخ دادن به آن‌هاست؛ به گونه‌ای که بهینه‌ترین و باکیفیت‌ترین نتیجه از این فرآیند خارج شود.

روش کار: کان‌بان از تعدادی ستون تشکیل‌شده است و هر ستون یک مرحله از فرایند انجام کار را نمایش می‌دهد. در یک کان‌بان کلاسیک، سه ستونِ to do، doing و done وجود دارد. عضو دیگر سیستم کان‌بان تعدادی کارت هستند که هرکدام از کارهایی که تیم باید انجام دهد را نشان می‌دهند. کارت‌ها قابلیت این را دارند که از ستونی به ستون دیگر جابه‌جا شوند. مثلاً در کان‌بان کلاسیک، یک کارت ابتدا در ستون to do تعریف می‌شود. هنگامی که شخصی مسئولیت انجام آن را به عهده می‌گیرد به ستون doing می‌رود و پس از اتمام و تأیید کار نیز به ستون done منتقل می‌شود. نام اعضای تیم، تاریخ انجام کار و … هم روی کارت‌ها به صورت برچسب نمایش داده می‌شود.

۲- Gantt Chart

این روش مدیریت تقویم محتوایی در واقع یک نمودار میله‌ای است که از محور عمودی برای نشان‌دادن کارها و محور افقی برای نمایش گذر زمان استفاده می‌شود. خطوط میله‌ای که در این نمودار رسم می‌شوند، نشان می‌دهند که هر کار چه مقدار از بازه زمانی انجام شدنش را طی کرده است. نمودار گانت بخصوص برای این که بدانید چقدر زمان تا مهلت نهایی انجام هر کار باقی‌مانده، کاربرد دارد.

روش کار: ابتدا محور عمودی را تقسیم‌بندی می‌کنید و به هر واحد آن یک کار را نسبت می‌دهید. محور افقی نیز زمان را به شما نشان می‌دهد. تعداد روزهای لازم برای انجام کار را با یک رنگ/هاشور مشخص می‌کنید و پس از پایان هر کار، میزان زمان واقعی که صرف آن شده را نیز با یک رنگ/هاشور متفاوت نمایش می‌دهید. بدین ترتیب به تدریج تخمین‌های درست‌تری را برای میزان زمان لازم برای انجام هر کار به دست می‌آورید.

معرفی ابزارها برای ایجاد تقویم محتوا

۱- Trello

 لوگو اپلیکیشن Trello 

ترلو را می‌توان ساده‌ترین و خوش‌آب‌ورنگ‌ترین ابزار آنلاین برای مدیریت تقویم محتوا دانست. این سایت به شما اجازه می‌دهد که تیم سازی کنید و برای هر تیم فضاها یا بردهای جداگانه برای پیش بردن کارها در نظر بگیرید. محیط ترلو به شما اجازه استفاده از تگ‌های رنگی، چک لیست، تقویم و آپلود فایل را می‌دهد. محیط هر برد در ترلو را می‌توانید به دلخواه شخصی‌سازی کنید تا فضای آن با فضای کاری شما شباهت بیشتری داشته باشد. شاید تنها ایراد ترلو این باشد که در نسخه رایگان امکان استفاده از تعداد نامحدود برد برای هر تیم را به شما نمی‌دهد؛ که این مشکل را می‌توانید با تشکیل تیم‌های مختلف یا ساخت برد جداگانه و سپس عضو کردن اعضا حل کنید.

۲-Google Sheets

Google Sheets ابزاری برای ایجاد تقویم محتوا

محیط کاربری گوگل شیت مانند اکسل است. گوگل شیت روی همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس است. تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی و یک مرورگر وب است. در گوگل شیت می‌توانید یک سند را با افراد مختلفی به اشتراک بگذارید و با هم روی آن کار کنید، می‌توانید بازبینی‌ها را ردگیری و تغییرات را بررسی کنید و به صورت آنی پیشنهادهایی مطرح نمایید.

۳-Airtable

لوگو Airtable

محیط ایرتیبل نسبت به دو ابزار قبلی محیط جدی‌تری دارد. مزیتش این است که به شما اجازه می‌دهد به صورت کاملاً حرفه‌ای از قالب کان بان استفاده کنید و به تمام فوت‌وفن‌های آن آشنا شوید. شاید در نگاه اول برای شما محیط کاربری ساده ای نداشته باشد و برای مسلط شدن به آن مدتی زمان صرف کنید. ولی ارزشش را دارد.

۴-Zenkit

لوگو Zenkit

اگر از قالب‌های کان‌بانی خسته شده‌اید زنکیت یک گزینه عالی برای شماست. این ابزار مدیریت تقویم محتوا به شما اجازه می‌دهد تا از نقشه ذهنی و نمودارهای سلسله‌مراتبی نیز استفاده کنید. البته که استفاده از تقویم و تاریخ برای مدیریت کارهای شما مهم است، اما خیلی خوب می‌شود اگر بتوانید مراحل انجام کارها را با استفاده از این امکانات ترسیم کنید.

جمع‌بندی

به طور خلاصه می‌توان گفت تقویم محتوا یا برنامه‌ریزی محتوایی برای نظم‌دهی به کار شما است. شما با استفاده از این برنامه راحت‌تر می‌توانید زمان، تولید و انتشار محتوای خود را مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *