روش های ایمیل مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ایمیل مارکتینگ

آیا به دنبال روش جدیدی برای بازاریابی هستید ؟ روشی ارزان و پربازگشت برای بیزینس شما . امروز میخواهیم در مورد ایمیل مارکتینگ و روش های اثر بخشی آن صحبت کنیم . روشی نو ، ارزان و با بازدهی بالا برای شما و بیزینس تان . در ادامه با پارسینه وب همراه باشید تا در مورد روش های ایمیل مارکتینگ اطلاعات خود را بالا ببریم.

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

همان طور که احتمالا از روی اسم عنوان حدس زدید ، ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به ظاهر آسان ولی پرجزئیات است که از طریق ایمیل مشتریان شمارو ترغیب به استفاده از خدمات شما میکند. در حقیقت روش های ایمیل مارکتینگ در مواقع مختلفی روی مشتریان تاثیر دارد . که بعضی از ملموس ترین آنها عبارت است از :

  1. ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید
  2. ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی تخفیف‌های تازه
  3. ارسال ایمیل خبرنامه محتوای به‌روز شده وب‌سایت
  4. لینک مقالات وب‌سایتتان به عنوان محتوا آموزشی رایگان برای مشتریان وفادار
  5. تبریک تولد کاربران و مشتریان
  6. یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  7. ارسال فاکتور خرید و جزئیات آن برای مشتری
  8. ارسال پیام خوشامدگویی به تازه‌واردین
  9. اطلاعیه کمپین‌ها

AdobeStock_107005018

مراحل انجام روش های ایمیل مارکتینگ

به طور خلاصه برای انجام درست ایمیل مارکتینگ پیشنهاد میشود به طور کلی طبق مراحل زیر عمل کنید . 

مرحله 1: ایجاد استراتژی مهمترین قدم در روش های ایمیل مارکتینگ

نقطه شروع هر نوعی از بازاریابی، ایجاد یک استراتژی مناسب است. با داشتن یک استراتژی مناسب، می‌توانیم با نظم و برنامه‌ریزی کارمان را پیش ببریم. و در ایمیل مارتینگ بسیار موفق تر باشیم. بنابراین داشتن استراتژی در روش های ایمیل مارکتینگ بسیار مهم است .

مرحله 2: گرفتن لیست ایمیل

برای شروع کمپین باید لیست ایمیل کاربران خود را داشته باشیم. این لیست را می‌توانیم از فرایند لیدجنریشن به دست آوریم. 

مرحله 3: انتخاب سرویس برای ایمیل مارکتینگ

موسسات و شرکت‌های مختلفی هستند که میتوانیم از آنها برای این امر کمک بگیریم. ما باید با انجام تحقیقات لازم، یک سرویس مناسب را به انتخاب کنیم.

مرحله 4: طراحی ایمیل

طراحی ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهم‌ترین مراحل پیاده سازی کمپین تبلیغاتی شما و ایمیل مارکتینگ است. این ایمیل‌ها باید از لحاظ محتوایی و بصری برای مشتریان و کاربران ما جذاب باشند. این مرحله ، مرحله تاثیرگزاری است و میتواند ما را از بقیه رقبا متمایز کند.

مرحله 5: اتوماسیون ارسال ایمیل

می‌توانید تنظیمات ایمیل‌ها را طوری قرار دهید که پس از ثبت نام مخاطب، به صورت خودکار ایمیل هایی برای منظور های مختلف برای آن ارسال شود . مثل : خوشامدگویی ، تخفیف ها و جشنواره ها و … .

مرحله 6: آنالیز داده‌ها

باید نتایج کمپین خود را در گذر زمان کنترل و آنالیز کنید. برای همین به شاخص‌های کلیدی عملکرد زیر احتیاج خواهید داشت. باید این شاخص‌ها را به دقت بررسی کنید و چنانچه در اگر خود به مشکلی برخوردید آن را اصلاح کنید.

  • گزارش تحویل: این شاخصه مشخص می‌کند چند درصد از مشترکان ایمیل شما را دریافت کرده‌اند.
  • نرخ بازشدن ایمیل: همانطور که از عنوان مشخص است ، نشان می‌دهد چه تعداد از کاربران پس از دریافت ایمیل شما، آن را باز کرده‌اند.
  • نرخ کلیک: نشان می‌دهد چند درصد از مشترکان پس از خواندن ایمیل روی دکمۀ call to action یا به اختصار CTA آن کلیک کرده‌‌اند.

روش های موثر ایمیل مارکتینگ 

با اینکه ایمیل مارکتینگ یک شکل ساده بازاریابی بنظر می آید ولی یک سری تکینیک ها و اعمال میتواند آن را بسیار موثر تر کند.

روش های موثر آن عبارتند از :

1. شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ

این یکی واقعیت است که گستردگی بسیار زیاد ایمیل مارکتینگ در چندین سال اخیر ، کمی مشتریان را از آن خسته کرده است . در نتیجه برای متمایز بودن نیاز است این حس را به کاربر بدیم که ایمیل ارسال شده برایش مختص به آن است . برای مثال میتوانید در ابتدای ایمیل از خطاب کردن نام کاربر استفاده کنید یا  طبق سابقه فعالیت مشتری برای آن پیشنهاد خرید ارسال کنیم .

2. کمپین‌های تبلیغاتی جدید و هدفمند

این کار باعث میشود افراد تمایل بیشتری به بازدید ایمیل و کلیک کردن روی لینک های داخل آن ، نشان دهند.

3. ارسال ایمیل‌های قدردانی از مشتری

قدردانی از مشتری نوعی شخصی‌سازی است و این روش همیشه جذاب باقی می‌ماند! ایمیل‌های قدردانی از مشتری، در کاربران حس ارزشمندی ایجاد می‌کنند و می‌تواند در قالب : پیام های تبریک تولد همراه با بن تخفیف . یا دعوت به پیش خرید با تخفیفای مناسب برای مشتری و هم چنین ایمیلی در جهت قدردانی برای همراهی مخاطب ارسال کنید.

4.ریتارگتینگ

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم، ریتارگتینگ است. منظور از ریتارگتینگ هدف قرار دادن مجدد خریدارانی است که مدت‌هاست از آنها خبری نداریم یا افرادی که به هر دلیل سبد قبلی خود را ناتمام رها کرده‌اند. باید حتما به آن‌ها یادآوری کنیم که برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت ما برگردند.

مزایای ایمیل مارکتینگ ریتارگتینگ

مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ صادقانه دارای مزیت های فراوانی است که میتوان به چند مورد ملموس آن را اینگونه ذکر کرد :

1.نتایج را آسان تر جمع آوری و تحلیل کنید

این روش به دلیل ثبت دیتا در دیتا سنتر خود برای کارفرما بسیار تحلیل آسانی را ارمغان می آورد. و طبیعتا این کار باعث رشد و بهبود بخش بازاریابی کسب و کار ما می شود.

2.مخاطب هدف خود را راحت تر بیابید

طبیعتا پیدا کردن مشتری و دانستن نیاز آن ، خواسته هر صاحب کسب و کاری است. به دلیل اینکه اغلب افرادی که تاییدیه دریافت خبرنامه ها ، تخفیفات و … را به سایت داده اند ، با آگاهی این کار را کرده اند. در نتیجه اینگونه درصد بالایی از ایمیل های ارسال شده ، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

3.ترافیک سایت خود را بشتر کنید 

یک مزیت دیگر ایمیل مارکتینگ ، بالا بردن ترافیک سایت شماست . میتوانید در آخر هر یک از ایمیل های ارسال شده یک فراخوانی به اقدام  جذاب به وب سایت خود قرار دهید. یا روش دوم ارجاع دادن مخاطب به مطالب مرتبط در وبلاگ شماست. نکته قابل توجه این مزیت این است که افزایش ترافیک طبیعتا باعث بالا رفتن میزان فروش و نرخ تبدیل و هم چنین سئو شدن سایت شما میشود.

4. شروع آسان ایمیل مارکتینگ

آسانی استفاده از ایمیل موجب این میشود که افراد با حداقل آموزه در مورد آن توانایی راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود را داشته باشند. از طرفی دیگر نیاز نبودن به یک تیم خیلی حرفه ای و عدم نیاز هزینه بالا ، شروع کردن آن را بسیار آسان تر میکند. البته برخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به خوبی توانسته‌اند کار را برای کاربران مبتدی نیز آسان تر کنند.

معایب ایمیل مارکتینگ 

1. مشکل در طراحی 

در واقع چون ایمیل ارسالی شما ، به یک دستگاه واحد ارسال نمیشود ، با چالش طراحی مواجه میشوید. به سادگی مشخص است که کوچک و بزرگ بودن دستگاه مورد نظر ، برای ما مشکل ساز خواهد بود و طبیعتا احتمال جذاب نبودن طراحی و حتی آزار دهنده بودن آن برای مخاطب وجود دارد. پیشنهاد ما این است در صورت عدم توانایی یا مشکل داشتن در این بخش آن را به افراد متخصص بسپارید.

2. از بین بردن توجه مخاطب در ایمیل مارکتینگ

سعی کنید دائما ایمیل هایی در جهت فروش برای مشتریان خود ارسال نکنید. در واقع این کار باعث میشود ، کاربران حس کنند از آنها سوءاستفاده میشود و اشتراک شان را سریعا لغو کنند.

3.احتمال ارسال نشدن ایمیل 

اگر سیستم مورد استفاده شما از نوع انبوه است ممکن است به ایمیل مخاطب ارسال نشود .هم چنین گاهی اوقات ممکن است افراد ایمیل خود را تغییر دهند یا از آن ایمیلی که در دسترس شماست دیگر استفاده نکنند. سعی کنید بطور مستمر اطلاعات جدید و بروز از مشتری تان دریاقت کنید.

سخن آخر  

روش های ایمیل مارکتینگ روشی آسان ، کم هزینه و پربازگشت برای کسب و کار شماست. ولی در عین حال ممکن است جزئیات طراحی اش ، بیش از آن چیزی که بنظر می آید ، در فرایند جذب و حفظ مشتری تاثیرگزار باشند. پس در نتیجه زود از این مسئله عبور نکنید. اما پیشنهاد ما این است که تنها به این روش تکیه نکنید. و برای توسعه کسب و کار خود طراحی سایت و انجام خدمات سئو خود را به پارسینه وب بسپارید.


برای مطالعه موارد مشابه به وبلاگ ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *