آموزش نحوه رپورتاژ نویسی

رپورتاژ نویسی

برای رپورتاژ نویسی شما ابتدا باید عملیات مخاطب‌شناسی را انجام دهید، باید بدانید که دقیقاً مخاطب هدف شما کیست و چه نیازهایی دارد و بر اساس نوع نیاز مخاطب خود رپورتاژ (در برخی منابع:رپرتاژ) مورد نظر را منتشر کنید.برای همین داستن نحوه رپورتاژ نویسی بسیار ضروری است. 

به عنوان مثال اگر برای یک محصول قصد انتشار رپورتاژ آگهی را دارید باید ابتدا در مورد ویژگی های محصول مورد نظر صحبت کنید، و بعد قیمت آن را که یکی از موارد مهم برای مشتریان است درج کنید.

اگر شما قصد خرید رپورتاژ آگهی را دارید و نمی‌خواهید خودتان آن را بنویسید، مقاله “راهنمای خرید رپورتاژ آگهی” به شما برای خرید آگاهانه کمک خواهد کرد.

نکات مهم رپورتاژ نویسی

در این قسمت مواردی که در زمان نوشتن رپرتاژ آگهی باید به آن توجه کنید را برای محصولات و خدمات مختلف قرار داده ایم.

استفاده از قالب و سبک مناسب

قبل از رپورتاژ نویسی، بازاریابان باید با محتوای نشریه مورد نظری که می خواهند رپورتاژ خودشان را در آن چاپ کنند، آشنا شوند تا نحوه صحبت با خوانندگان آن را بیاموزند. نوشتن با استفاده از لحن مشابه ناشر به خوانندگان اجازه می دهد تا یک انتقال بی نقص از محتوای ناشر به رپورتاژ داشته باشند و در نتیجه نسبت به پیام حمایت شده، پذیراتر باشند.

تیتر جذاب

عنوان اولین چیزی است که مخاطب از رپرتاژ آگهی شما می‌بیند، و باید در این زمینه قوی عمل کنید.

یک عنوان خوب عنوانی است که مشخص کند رپورتاژ در مورد چه موضوعی می‌باشد و در نهایت مخاطب را وادار به کلیک روی لینک رپورتاژ آگهی کند.

نوشتن تیتر جذاب نیاز به خلاقیت دارد و در موضوعات مختلف متفاوت است که در نهایت باعث یک رپورتاژ نویسی خوب می‌شود. به‌کار بردن کمی واج آرایی، باعث ایجاد ریتم در ذهن خواننده و جذاب‌تر شدن تیتر می‌شود.

 

نحوه نوشتن رپورتاژ

مقدمه و متن

یک رپرتاژ آگهی حرفه ای در پاراگراف اول خود سعی می‌کند به مخاطب خود کل ماجرا را بگوید و در یک پاراگراف چکیده وار مخاطب را تا انتهای متن همراه خود نگه دارد.

شما باید در اولین پاراگراف از متن خود با یک خلاصه از تمام آن چیزی که کاربر با خواندن این متن قرار است متوجه آن شود، کاربر را راغب به خواندن مطلب کنید. در این قسمت شما میتوانید ادعای خود را مطرح کرده و در پاراگراف های بعدی آن را به مخاطب خود ثابت کنید.

از مثال‌هایی متفاوت برای شیوایی بیشتر استفاده کنید.به عنوان مثال: اگر محصول شما در مورد زیبایی پوست و مو می‌باشد، می‌توانید داستان فردی را که مشکلات پوست و مو دارد، بیان کرده و مشکلات روزمره و اثرات منفی بلند مدت ریزش مو و داشتن آکنه و… را که با آن دست به گریبان است، شرح دهید؛ در انتها محصول خود را برای کمک به درمان کاربر معرفی کنید.

جملات کوتاه

با قرار دادن سر تیتر های مشخص و جذاب به مخاطبین خود تمرکز دهید. با بخش بندی کردن متن رپورتاژ خود، خوانایی نوشته را بالا ببرید.

در هنگام بخش بندی رپورتاژ نویسی، به این نکته توجه کنید که سر تیتر های هر بخش از رپورتاژ شما به قسمت های اصلی متن تکیه کرده باشند و به کاربر این امکان را بدهند که با یک جا به جایی ساده در طول متن در چند ثانیه یک دید کلی از متن شما کسب کنند.

و در آخر دقت کنید که متن نوشته شده نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشد.حالت استاندارد متن رپورتاژ (رپرتاژ) حدودا 1000 کلمه می‌باشد.

آموزش رپورتاژ نویسیمتن سئو شده

سئوی محتوا کمک می‌کند تا کلمات کلیدی هدفمندی که برای رپورتاژ آگهی در نظر گرفتید به صورت بهینه در بدنه متن استفاده کنید. به این استفاده بهینه اصطلاحاً سئو محتوا گفته میشود.

عدم تبلیغ مستقیم در رپورتاژ آگهی

هرگز اجازه ندهید که عنوان محتوای شما تبلیغاتی به نظر برسد.امروزه با افزایش حجم تبلیغات مخصوصا در دنیای اینترنت مشاهده می‌کنیم که کاربران نسبت به متون تبلیغاتی و کلا تبلیغات یک حالت تدافعی پیدا می‌کنند.امروزه بهترین نوع تبلیغات در رپورتاژ نویسی، استفاده از تبلیغات غیر مستقیم است. 

استفاده از کلماتی مانند بهترین، جذاب ترین و… باعث می‌شود که محتوا شما تبلیغاتی بنظر برسد.

به عنوان مثال می‌خواهیم لوازم دکوری را معرفی کنیم:

حالت مطلوب حالت نامطلوب
متفاوت و خاص شدن منزل شما، یکی از مزیت‌های لوازم دکوری می‌باشد.  برای متفاوت شدن منزل‌تان، زیباترین و بهترین لوازم دکوری را از ما بخرید. 

بنابراین در به‌کارگیری کلمات و عبارات خصوصا در عنوان رپورتاژ آگهی دقت کنید.

لینک سازی حرفه ای

برای لینک دادن از کلمه های کاملاً مرتبط که در سایت شما به اندازه کافی استفاده شده استفاده کنید و سعی کنید انکر تکست های بهینه داشته باشید.

یکی از استراتژی های لینک سازی در رپورتاژ آگهی این است که قطعاً در ۳ لینکی که می‌خواهید در رپورتاژ بدهید، یکی از آنها لینک به صفحه اول و برند شما باشد. شما در  ۲ کلمه بعدی هم باید به صفحات داخلی سایت تان لینک دهید. یعنی در رپورتاژ شما باید به آگاهی از برندتان اهمیت زیادی بدهید.

جلوگیری از تکرار 

از تکرار متن رپورتاژ(رپرتاژ) در منابع مختلف خودداری کنید. با هر اقدام، باید داده‌های مختلفی گردآوری کنید و تصمیم‌های بعدی خود را بهبود دهید. در این‌جا کمی باید خلاقیت هم به خرج دهید تا متن رپرتاژ شما در منبع های مختلف یکسان نباشند. استفاده مجدد از محتوایی که قبلاً برای مخاطبان سایت شما نوشته شده است، هیچ لطفی برای شما نخواهد داشت. با خیال راحت از سایت خود الهام بگیرید، اما آن را برای رپورتاژ آگهی تغییر دهید.

به عنوان مثال: اگر در رپورتاژ خود از ویژگی های محصول صحبت کردید می‌توانید برای تغییر متن رپورتاژ منبع اول، کمی به این ویژگی ها مطلب بیافزایید و یا می‌توانید مطالب جدید تر جایگزین مطالب قبلی کنید و در آخر رپورتاژ جدید را در منبع دوم قرار دهید.   

جمع بندی

در این مقاله قواعد درست رپورتاژ نویسی حرفه ای و قدرتمند را به شما آموزش دادیم. نحوه رپورتاژ نویسی بسیار مهم است و باید آنرا به خوبی یاد گرفته باشید. در انتها این نکته را متذکر می‌شویم که یک رپورتاژ آگهی خوب، رپورتاژی است که با حذف قسمت تبلیغاتی آن باز هم هدف خود را به کاربر منتقل کرده و در عین حال از دید موتور های جست و جو یک متن طبیعی جلوه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *