معرفی انواع آیکن ها + بهترین منابع

انواع آیکن ها + بهترین منابع

امروزه، در دنیا جذاب دیجیتال، زیبایی سایت تاثیر زیادی بر موفقیت سایت دارد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها، گرافیست هایی را استخدام میکنند تا لوگو و آیکون مخصوص آنها را طراحی کند. اما بسیاری مدیران سایت ها، با استفاده از آیکن های رایگان که در بعضی از سایت ها موجود  است، سایت خود را از نظر بصری زیبا کنند. در ادامه پارسینه وب به معرفی انواع آیکن ها + بهترین منابع برای دریافت آنها پرداخته است.

معرفی انواع آیکن ها

 

این نکته را باید در نظر داشته باشید که ممکن است انتخاب یک آیکن مناسب برای سایت و برند شما ساعت ها طول بکشد. به همین دلیل، انتخاب آیکن کار ساده ای نیست.

آنچه در این مطلب میخوانیم:

آیکن چیست؟

آیکون(icon) یک معرف گرافیکی است و به کاربر کمک میکند تا راحتتر در سایت یا اپلیکیشن بگردند. آیکن ها کاربر را در انتخاب مقصد گردش خود در کامپیوتر یا موبایل کمک میکنند.

برای مثال در دسکتاپ تمام نماد ها یا عکس های موجود یک آیکن طلقی میشوند و مارا کمک میکنند تا بدانیم هر فولدر به کدام بخش از سیستم ما میرود یا چه برنامه ای را باز میکند.

معرفی انواع آیکن ها

 

یا در تلفن همراه، تمام عکس اپلیکیشن ها یا نماد هایی مانند حالت هواپیما، نقطه اتصال و … از انواع آیکن ها تلقی میشوند. همه اینها یک کار خاصی را نمایش نشان میدهند.

آیکن ها در سایت برای جذابیت بصری بیشتر سایت استفاده میشوند. آیکن ها برای بهبود تجربه کاربری مناسب است.

ویژگی های آیکن ها

همانطور که بالاتر گفتیم، آیکون ها کار خاصی را نمایش میدهند. برای همین نیازمند یک سری از ویژگی ها هستند که بتوانند موضوع را به کاربر بفهمانند. ویژگی های آیکن ها به صورت خلاصه به موارد زیر خلاصه میشوند:

  • ساده
  • جذاب
  • قابل تشخیص
  • با معنی
  • مطابق با آدرس هدف

کاربرد های آیکن

از آیکن ها در مکان های مختلف استفاده های مختلفی نیز میشود. موارد زیر، مهم ترین مواردی هستند که ما از انواع آیکن ها استفاده میکنیم.

بیان یک برند

شرکت های بزرگ یک آیکون مخصوص برای خود دارند تا بتوانند برند سازی کنند. برای مثال اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و … همگی یک آیکن مخصوص برای خود دارند و با این نماد شناخته میشوند.

معرفی بخش های مختلف یک سایت

استفاده از انواع آیکن ها در سایت الزامی است زیرا در تجربه کاربری تاثیر دارد. طراحان سایت ها برای افزایش خوانایی سایت از آیکن ها استفاده میکنند. برای مثال استفاده از آیکن تلفن، نشان دهنده تماس با ما است. یا آیکن یک سبد نمایش دهنده سبد خرید است.

مفهوم مشترک بین کاربران با زبان مختلف

آیکن ها در همه کشور ها یک معنی میدهد. شما در سایت خود با استفاده از آیکن میتوانید با کاربران خارجی که ممکن است وارد سایت شما شوند ارتباط برقرار کنید.

معرفی انواع آیکن ها

آیکن ها نسبت به نوع طراحی، نحوه تعامل با کاربر و عملکردشان به دسته های مختلف تقسیم میشوند.

ما آیکن ها را از نظر نوع طراحی میتوان به دو مورد تقسیم میکنیم. این دو مورد عبارتند از :

  • آیکن های Resemblance
  • آیکن قراردادی

آیکن های Resemblance

این آیکن ها یک عمل فیزیکی را نمایش میدهند. برای مثال همانطور که در بالا گفتیم، تلفن همراه، نماد تماس با ما و آیکن ذره بین، نماد جستجو در سایت میباشند.

معرفی انواع آیکن ها

 

آیکن های قراردادی

این آیکن ها شبیه هیچ یک از اشیا و وسایل روزمره نیستند. اما به دلیل پرکاربرد بودن و تصویری که در ذهن ها استفاده کرده اند، در سایت ها یا بسیاری از اپلیکیشن ها استفاده میشوند. آشنا ترین این آیکان ها، آیکن save میباشد. دیگر آیکن پرکاربرد، Hamburger icon است. آیکون save برای ذخیره کردن یک چیزی استفاده میشود و آیکون همبرگر معمولا برای باز و بسته کردن یک منو به کار گرفته میشود.

معرفی انواع آیکن ها

 

انواع آیکن ها از نظر نحوه تعامل با کاربر به 3 دسته تقسیم میشوند.

  • آیکن های Skeuomorphism
  • آیکن Glyph
  •  آیکن های مسطح(flat) و نیمه مسطح(semi-flat)

آیکن های Skeuomorohism

این آیکون ها یک تصویر سه بعدی هستند و تصویری تقریبا واقعی از یک وسیله را به کاربر نشان میدهند. خیلی وقت است که این آیکن ها کاربرد بسیار کمتری نسبت به دیگر آیکن ها  دارند.

آیکن های Glyph

این آیکن ها یک تصویر رنگی و ساده هستند که کاربر بعد از دیدن آنها بلافاصله کاربرد آن آیکون را متوجه میشود. این آیکن ها را معمولا اپلیکیشن های خبری مخصوصا سازمان های هواشناسی استفاده میکنند. یکی دیگر از این مورد آیکون ها، ایموجی هایی هستند که در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ یا تلگرام از آنها استفاده میکنیم.

 

معرفی انواع آیکن ها

آیکن های مسطح و نیمه مسطح

این آیکن ها از آیکن های Glyph پیچیده تر هستند. در این آیکن ها میتوان از انواع رنگ ها و ترکیب آنها و اشکال توپر استفاده کرد.

در واقع این آیکن ها اشکال دو بعدی هستند که مخاطب آنها را به راحتی درک میکند.

انواع آیکن ها از نظر نحوه عملکرد:

آیکن های تعاملی

کاربر با دیدن این آیکن ها متوجه میشود که این آیکون مربوط به چه چیزی میباشد. برای مثال به هنگام رانندگی با دیدن علامت زیر متوجه میشویم که دور زدن در این مکان ممنوع است.

 

دور زدن ممنوع از معرفی انواع آیکن

آیکن های تزئینی

این آیکن ها معمولا برای دادن یک حس خوب به کاربر در سایت ها یا اپلیکیشن ها استفاده میشود. شما با این کار میتوانید تجربه کاربری خود را بهبود ببخشید. جذابیت سایت شما باعث میشود که کاربران در سایت شما بمانند و خارج نشوند.

آیکن های favicon

این آیکن ها در قسمت سرچ در کنار سایت قرار دارند و نماد یک سایت به کاربر نمایش داده میشوند. کاربران با  دیدن این آیکون با سایت شما ارتباط تصویری برقرار میکنند.

معرفی انواع آیکن ها

 

انواع آیکن ها برای برنامه ها

این آیکن ها همانطور که از اسمشان پیداست، مربوط به یک اپلیکیشن است. این آیکن ها معمولا برای برند سازی استفاده میشود. برای مثال اینستاگرام، تلگرام و یا واتساپ آیکن مخصوص خود را دارند.

 

معرفی انواع آیکن های اینستاگرام

بهترین سایت ها برای دانلود انواع آیکن ها

1) freepik

سایت freepik یک منبع عالی برای دانلود عکس ها و آیکون ها به صورت رایگان است. این سایت شامل تعداد زیادی عکس و آیکون های گرافیکی میباشد.

2) iconfinder

این سایت آیکن های مختلفی در ابعاد و اندازه های مختلف و یا نسبت به نوع عکس به شما ارائه میدهد. برای دانلود آیکن از این سایت باید در آن عضو شوید. اشتراک های آن از ماهی 9 دلار شروع میشود.

3) iconmonstr

شما در این سایت بدون ثبت نام میتوانید انواع ایکن ها را در فرمت PSD، PNG، SVG و یا AI دریافت کنید.

4) iconmoon

این سایت مانند سایت های بالا دارای تعداد فراوانی آیکن است. ولی چیزی که آنرا نسبت به آنها متمایز میکند، این است که شما میتوانید آیکن را در آنجا شخصی سازی کنید.

5) iconseeker

شما در این سایت میتوانید انواع آیکن ها را با فرمت دلخواه دانلود کنید.

6) iconpng

شما با جستجو در این سایت میتوانید انواع آیکن را در سایز ها و ابعاد مختلف با فرمت PNG پیدا کنید و آن را دانلود کنید.

7) Find Icons

این سایت از تعداد بسیار بالایی آیکون برخور دار است. شما میتوانید هر آیکونی را که میخواهید در این سایت پیدا کنید. در این سایت شما میتوانید آیکن ها را بر اساس اندازه و رنگ فیلتر کنید.

8) iconspedia

این سایت هم یک سایت دیگر است که شما میتوانید انواع آیکن را از آن به صورت رایگان دانلود کنید.

9) Mr icon

شما در این سایت میتوانید آیکن های مختلفی را در فرمت ای مختلفی پیدا کنید.

10) veryicon

این سایت انواع آیکن ها را در فرمت های PSD و ICO دارد و به هر سیستم عاملی سازگار است.

جمع بندی

ما در مقاله بالا سعی کردیم یه معرفی انواع آیکن ها بپردازیم. در ادامه به ویژگی هایی که هر آیکون باید داشته باشد و پرداختیم و گفتیم که یک آیکن باید چه ویژگی هایی داشته باشد. پس از آن گفتیم که آیکن ها که باعث بهبود تجربه کاربری سایت شما میشوند و سایت یا اپلیکیشن شما را زیباتر میکنند را معرفی کردیم.

در آخر هم بهترین سایت ها برای دانلود انواع آیکن ها را به شما معرفی کردیم که شما میتوانید هر آیکونی را که فکر کنید در آنها دانلود کنید.


امیدواریم مطالب بالا مفید واقع شده باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سایت، محتوا و سئو به بلاگ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *